sobota, 20 kwietnia 2013

CHLEB Z TANG ZHONG I KASZĄ JAGLANĄ


Wspólne pieczenie chleba ... na przekór zabieganiu  ... wbrew natłokowi zdarzeń ... pomimo fali informacji , która zalewa nas zewsząd - MY  ZATRZYMUJEMY CZAS  CELEBRUJĄC  CHWILE ... zanurzany dłonie w miękkim cieście ... zagniatamy ... gdy ciasto rośnie - nam rośnie serce , a dom zaczyna pachnieć chlebem ...

Wspólne chleba pieczenie ...
Jeden przepis ...
I wiele dłoni ciasto zagniata w jednym czasie ...
Nasze dłonie nigdy w powitaniu się nie spotkały ...
Setki/tysiące kilometrów je dzieli ... czasem państw granice i morze ...
A jednak to wspólne ciasta zagniatanie jest jak splatanie dłoni na powitanie , na spotkanie :)

WITAJCIE  DZIEWCZYNY  :) ... WITAJ  Amber - kuchennymi drzwiami  , Anno Mario - kucharnia , Ago - W sezonie,  Margot  - Kuchnia Alicji   , Joanno - Notatki kulinarne , Atino  - Tak sobie pichcę...  , Bożeno  - Smakowe kubki  , Marzeno  zacisze kuchenne   , Ewelino - Around the kitchen table  ,  Gosiu  - Kocham gary  , Ewelino  - Przy kubku kawy  , Jolu - Smak mojego domuKamilo - Ogrody Babilonu  Kaprysiu  - KapryśnikLidio - Kucharzenie i pieczenie, Kasiu - Rozważania o kuchni i nie tylko  ,Katarzyno -  Kuchnia Prezydentowej  , Magdo -  Magda testuje  , Magdaleno -MadziaŁyga , Magdo - Konwalie w kuchni  , Moniko - Moni w kuchni  , Mysiu - Pieczarka mySia  , Marto  -Co dziś zjem na śniadanie , Olimpio  -Pomysłowe pieczenie, , Paulino -W  kuchni na Stalowej  , Wiewiórko - Dzieje kuchennej Wiewióry  , Wisło - Zapach chleba

Było mi bardzo miło piec razem z Wami  CHLEB   Z  TANG ZHONG  :):)

Oryginalny przepis zawiera brązowy ryż ... ja chciałam nadać mu  bardziej polski charakter i ZAMIENIŁAM  RYŻ  NA  KASZĘ  JAGLANĄ ...

CHLEB  JEST  NIEZWYKLE  MIĘCIUTKI , DELIKATNY , LEKKI , PYSZNY  :)

Polecam pieczenie go z różnymi dodatkami ... eksperymentujcie :)
Ja wypróbowałam już jako dodatek do tego chleba : kaszę jaglaną , ryż brązowy i ryż biały ... efekt zawsze był wspaniały ... Jestem niezwykle ciekawa jak będzie mi smakował z dodatkiem białej kaszy gryczanej / tak właśnie upiekła go Anna Maria / :) 
I jeszcze dodatek TAPIOKI mnie korci straszliwie :):):) przeźroczyste kuleczki w mięciutkim , pulchnym chlebie - muszę to sprawdzić :)




 SKŁADNIKI :

* 480g maki chlebowej orkiszowej typ 750
* 30 g mleka w proszku
* 40g cukru
* 8 g soli  / 1 łyżeczka soli waży 6 g /
* 8 g drożdży instant / 1 łyżeczka drożdży instant waży 3 g /
* 200 g mleka
* 170 g TANG  ZHONG
* 40 g masła 
* 180 g ugotowanej , niesolonej , ostudzonej  KASZY  JAGLANEJ

TANG  ZHONG - to znany w piekarniach na całym świecie azjatycki starter do wypieku chleba .... ma działanie "spulchniające "  ... dzięki dodaniu tang zhong ciasto staje się delikatne , puszyste , miękkie i dłużej utrzymuje świeżość ...
Tang zhong przygotowujemy z mąki chlebowej oraz wody lub mleka ...


NA  TANG ZHONG  DO  NASZEGO  CHLEBA  POTRZEBUJEMY :

* 30g mąki chlebowej
* 150g mleka

WYKONANIE :  mleko w temperaturze pokojowej przelewamy do garnka ... dosypujemy mąkę  ... dokładnie mieszamy używając trzepaczki kuchennej ... gdy znikną grudki - zapalamy mały ogień pod garnkiem ... nie przerywając mieszania podgrzewamy aż mieszanka mąki i mleka osiągnie temperaturę 65 stopni Celsjusza / staje się wtedy gęsta , szklista , tworzą się na nie wiry / ... garnek zestawiamy z ognia , przykrywamy folią spożywczą i pozostawimy do ostudzenia ...




CHLEBOWE  CIASTO :

Do miski wsypałam : mąkę , cukier , sól , drożdże instant , mleko w proszku - wymieszałam ... dolałam mleko o temperaturze pokojowej ...  ciasto wyrabiałam przez około 5 minut ... dodałam masło i wyrabiałam ciasto aż stało się gładkie i błyszczące ...
Dodałam kaszę jaglaną i dalej wyrabiałam ciasto , aż kasza równomiernie rozłożyła się w cieście ...
Ciasto uformowałam w kulę i przełożyłam do wysmarowanej masłem miski ... przykryłam ściereczką i czekałam około 50 minut aż wyrosło ...  podzieliłam je na dwie części ... przełożyłam je na podsypany mąką blat ... rozwałkowałam na dwa cienkie prostokąty o krótszym boku równym dłuższemu brzegowi form do pieczenia ... zrolowałam ciasto i przełożyłam je do foremek ... pozostawiłam je na kolejne 50 minut do wyrośnięcia ... po tym czasie zajmowało już 80-90 %  formy...  Chleb piekłam 35 minut w piekarniku nagrzanym do 190 stopni Celsjusza ...
Z podanych składników wyrosną dwa bochenki po ok.560 g każdy lub cztery po ok.280g każdy :)






Upiekłam też ten chleb z dodatkiem brązowego ryżu ... tak dla porównania  :)
Wspólne pieczenie chleba według jednego przepisu przecież zobowiązuje :):) 
Brązowy ryż z natury swojej jest dość twardy ... jego ziarna były mocno wyczuwalne w mięciutkim chlebie ... trochę nam to nie współgrało do chwili gdy nie zrobiliśmy z niego tostów - były idealne w smaku !
Pamiętajcie - dodając do tego ciasta chlebowego brązowy ryż - musicie pogotować go kilka minut dłużej niż zwykle ... musi być lekko rozgotowany ...

A samo pieczenie chleba nie obyło się u nas bez  "małych katastrof "  :):):)
Ciasto zagniataliśmy na cztery ręce - znaczy jedne bochenki ja , a drugie mój najmłodszy syn ... czy to na korzyść ciasta ??? noooo nie wiem :):):) na pewno na korzyść wspólnej zabawy :)
Gdy już ciasto pięknie wyrosło / i zanim zdążyłam zareagować /  Młody z zachwytem zawołał :  " ALE  FAJNE  !!!  mogę dotknąć ? "
Jego mina gdy ciasto klapnęło była bezcenna :):):) biedne ciasto już się w tym miejscu nie podźwignęło :):):)

 

56 komentarzy:

  1. Aniu, podziwiam instruktażowe zdjęcia i efekt Twojej pracy! CZy wiesz, że myślałam o kaszy jaglanej???? Znów znak!
    Usciski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrzę jeszcze raz na Twoje zdjęcia i coś odkryłam - dokładnie w takich samych foremkach piekłam moje chleby - w takiej czerwonej właśnie i metalowej!

      Usuń
    2. To chyba Madziu jest dowód na taka nasza intuicyjna i mentalną bliskość :)

      Usuń
    3. Zgadzam się Aniu. Moooocne uściski:)

      Usuń
  2. Wyszedł Ci wspaniały! Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkim nam się pięknie chlebki upiekły :) Amber wspaniały przepis wybrała ...

      Usuń
  3. o z kasza jaglaną , moja najulubieńszą kaszą
    Ale apetyczne te zdjecia , mniam
    Fajnie się piekło w naszej gromadzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo fajnie się nam Margot razem piekło :)

      Usuń
  4. Cudowne chlebki! Cudowna akcja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyłącz się wiec Droczilko do kolejnego wspólnego pieczenia :)

      Usuń
  5. Dziękuję za wspólne pieczenie. Piękne intsruktażowe zdjęcia. Perfekcyjne chlebki:-) Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeden z chlebków nosił ślady palucha i ciekawości mojego najmłodszego :):):)

      Usuń
  6. bardzo fajna akcja i chlebek, żałuję, że zabrakło mi czasu tym razem.
    Wszystkie są piękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspólne pieczenie chleba to bardzo fajna akcja ... mam nadzieję , że będę mogła wziąć udział w kolejnych ...

      Usuń
  7. Aniu dziękuję Ci za wspólne pieczenie, wirtualne spotkanie w kuchni mamy już za sobą, oby więcej takich, a może w rzeczywistości też kiedyś będziemy miały przyjemność:-)
    Chlebki piękne i świetny pomysł z dodaniem kaszy jaglanej:-)
    Pozdrawiam Cię serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olimpio , tez mam nadzieję , że nasze wspólne spotkania nie skończą się tylko w wirtualnej wspólnej kuchni :)

      Usuń
  8. I ja dziękuję za wspólne pieczenie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było bardzo przyjemne doświadczenie :)

      Usuń
  9. Piękne bochenki!
    Następnym razem robię z kaszą jaglaną:)
    Dzięki za wspólne chwile w kuchni:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypróbuj z kaszą jaglaną ... w tej wersji nam chleb z tang zhong smakował najbardziej :)
      Pozdrawiam serdecznie ...

      Usuń
  10. Piękne wyszły:)Dodatek kaszy jaglanej bardzo inspirujący. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasza jaglana idealnie pasuje do tego chleba - polecam jej dodatek :)

      Usuń
  11. Świetne te chlebki! :) Jakie wielkie Ci urosły! :) A z kaszą jaglaną muszę koniecznie upiec mojej Mamie; ona szaleje na punkcie tej kaszy. Pozdrowienia i podziękowania z Monachium lecą do Ciebie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasza jaglana bardzo zdrowa - z czystym sumieniem polecam jej dodatek :):)
      Fajnie gdy we wspólnej wirtualnej kuchni naszej nie ma granic :)Pozdrawiam z Krakowa :)

      Usuń
  12. cudny chleb!!! dziekuję Ci za wspólne pieczenie i mam nadzieję na jeszcze :) miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiewiórko , ja tez mam nadzieje , że jeszcze nie jeden chleb razem upieczemy :)

      Usuń
  13. Dziękuję,że przyjęłaś moje zaproszenie do wspólnych chlebowych chwil.
    Jakże piękny chlebek Ci się udał!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje zaproszenie Amber przyjęłam z wielka radością ... mam nadzieję na kolejne nasze spotkania przy wspólnym chleba pieczeniu :) dzięki Tobie wiele się nauczyłam i nabieram odwagi w pieczeniu :)

      Usuń
  14. Świetny pomysł na dodatek kaszy! Dziękuję za wspólne pieczenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta kasza naprawdę idealnie pasuje do tego chleba ... i nadaje mu taki nasz rodzimy charakter :)

      Usuń
  15. Pomysł w dziesiątkę z tą kaszą...
    Chlebki prezentują się pięknie :)
    Cieszę się, że mogłyśmy wspólnie uczestniczyć w pieczeniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję , że czekają nas kolejne wspólne wypieki :)
      Pozdrawiam Cie Moni serdecznie :)

      Usuń
  16. Aniu piękne chleby Ci się upiekły. Bardzo podoba mi się pomysł z kaszą jaglaną.
    Fantastycznie było piec razem. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dla mnie tez była wielka przyjemność móc razem z Wami piec ... Polecam dodanie kaszy jaglanej do chleba z tang zhong ... nam w tej wersji najbardziej smakuje ...
      Dziękuje Ci za wspólnie spędzony czas :)

      Usuń
  17. Ujarzmianie thang zong w Twoim przypadku i skojarzenie z kaszą jaglaną to prawdziwy majstersztyk!
    Ten mariaż powinnaś opatentować !
    Pięknie pokazałaś fazy produkcji, jestem pod wielkim wrażeniem.
    Cieszę się,że dzięki wspólnemu pieczeniu trafiłam na Twój blog.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się by ten chleb nabrał bardziej rodzimego , polskiego charakteru - stad eksperyment z dodatkiem kaszy jaglanej ...
      Cieszę się , że tu do mnie trafiłaś ... wspólne pieczenie chleba zbliża ludzi - TO TO POWINNYŚMY OPATENTOWAĆ :):))

      Usuń
  18. świetny pomysł z tą kaszą jaglaną :D ja kiedyś robiłam chleb z gryczaną, też był super. Dzięki za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasza gryczana jest moją ulubiona kaszą ... myślałam o tym aby dodać ją do tego chleba ... palona - nadałaby chlebowi ciekawy smak i barwę ... a z biała Anna Maria upiekła i tez poleca :) ... to będzie chyba kolejny eksperyment z tym chlebowym ciastem :)

      Usuń
  19. Wspaniały pomysł z tym dodatkiem kaszy jaglanej:) Chlebek musiał rewelacyjnie smakować :) Kusi mnie teraz wypróbowanie tego chlebka z innymi dodatkami:) Przeglądnę szafki i zobaczymy, co tam mam;) Bardzo się cieszę, ze mogłyśmy razem piec, to była super zabawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję , że spotkamy się jeszcze przy wspólnym pieczeniu :)
      Przeszukuj szafki , przeszukuj :):) ... przekonałam się , że ten chlebek lubi eksperymenty :)

      Usuń
  20. wszędzie widzę te chlebki, aż zgłodniałam ... wygląda bardzo apetycznie na tej deseczce obok łososia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam Ci się , że zjadłabym znowu takiego tosta ...
      dzieciaki już zamówiły sobie kolejne pieczenie chleba z tego przepisu :)

      Usuń
  21. I u mnie z kaszą :) Wspaniały jest! Dziękuję za wspólne pieczenie i poproszę częściej :) Uwielbiam to!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WIDZIAŁAM :) kasze świetnie się sprawdzają w tym chlebie :)
      Ja też mam nadzieję na kolejne wspólne pieczenia / bo nie mam konta na FB i niedoinformowana ciągle jestem :) /

      Usuń
  22. Ta rączka odbita w cieśce powala na kolana ...a bochenki cudowne ... z taką pomocą nie mógł sie nie udać:) pozdrawiam i dziekuję za wspólne pieczenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem pewna czy ciasto drożdżowe lubi takie zabawy w odbijanie odcisków dłoni :):) ale moje dziecka lubią to na pewno :):):)

      Usuń
  23. Anko! I proszę u Ciebie też kasza:) Wspaniale!
    Cieszę się, że miałyśmy okazję spotkać się przy wspólnym chlebie!
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkania przy chlebie zawsze bezcenne :)
      Do kolejnego więc Anno !
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  24. Jeszcze raz dziękuję za wspólne pieczenie :) pięknie ci wyrósł chlebek, mój tak niestety nie urósł, ale był bardzo smaczny. No i muszę wypróbować wersji z kaszą jaglaną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystkim tę wersję polecam ... chleb z jaglaną kasz smakuje naprawdę cudownie :)

      Usuń
  25. Wow, ale wspaniałe chlebki! Rosły ja szalone, wyglądają przepysznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieczenie ich jest ryzykowne ... można je jeść i jeść bez opamiętania :)

      Usuń
  26. Idealne!! Już wiem, że następnym razem popełnię ten chleb z jaglaną - to znakomita metoda by przemycić trochę zdrowia :) Poza tym dzięki kaszy jest jakby bardziej żółciutki, jeszcze ładniejszy. Pozdrawiam i dziękuję raz jeszcze za piękne chwile przy chlebie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do smaku jaglanej kaszy długo nie umiałam się przekonać , ale w tym chlebie smakuje cudownie :)

      Usuń
  27. Super chlebek :)

    Zapraszam
    zdrowiezwyboru.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Kaszę jaglaną mam odważyć przed czy po ugotowaniu?
    I czy zamiast mąki orkiszowej mogę dodać pszenną typ 450 lub 550 albo ziemniaczaną? Czy nie wyjdzie mi zakalec?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń